Mówi się, że sprzęt sam zdjęć / filmu nie zrobi. I jest to oczywista oczywistość. Jednak można śmiało dodać, że fotograf czy kamerzysta również sam fotografii i filmu nie wykona. Innymi słowy mówiąc, aby dzisiaj na tle bogatej konkurencji, spokojnie sprostać wymogom klientów należy talent i umiejętności fotografa / operatora kamery połączyć z zaawansowanym, dostosowanym do potrzeb zlecenia sprzętem foto – video.

Reportaż weselny jest niewątpliwie dość specyficznym rodzajem zlecenia i do tego wcale nie łatwym. Często zmieniający się plan filmowy /błogosławieństwa, przejazdy, kościół, sala, plener/ a co za tym idzie zmienne zastane warunki wymagają szybkiej reakcji kamerzysty i fotografa. Ważne więc aby obsługa sprzętu była na tyle łatwa i intuicyjna aby kamerzysta i fotograf mogli szybko dostosować parametry obrazu do zmiennych warunków oświetleniowych.
Jak już wspomnieliśmy zasadniczą trudnością w realizacji zleceń foto-video na weselach są ciemne wnętrza m.in kościołów a także często trudne i zmienne warunki świetlne na salach weselnych.

Tutaj z wielką pomocą przychodzi kamerzyście jak i fotografowi właśnie odpowiedni sprzęt. Ważna jak już wspomnieliśmy jest jego ergonomia ale najistotniejsze są dobre parametry kamery czy aparatu. Powinien to być sprzęt, który umożliwi uzyskanie dobrej jakości obrazu /ostrego i niezaszumionego / w trudnych warunkach oświetleniowych.

Zajmijmy się w tym momencie samym FILMOWANIEM.


Kamera czy lustrzanka? A może bezlusterkowiec ?

Niewątpliwie do celów video, kamery są dużo łatwiejsze i przyjazne w obsłudze dla operatora. W przeciwieństwie do coraz popularniejszych lustrzanek cyfrowych czy bezlusterkowców są przeznaczone tylko i wyłącznie do filmowania. Stąd obsługa ich jest wygodna i łatwa do opanowania. Intuicyjnie i wygodnie można regulować zoom /przyciski/, a także ostrość czy przesłonę /najczęściej za pomocą pierścieni w obiektywie/. Z reguły mają przystępną regulację balansu bieli oraz możliwość nałożenia filtrów w bardzo jasnym słonecznym otoczeniu. Dostępna jest też „pod ręką”szybka zmiana czułości. Kamery w ogromnej większości posiadają też wbudowaną stabilizację obrazu.

W lustrzankach zazwyczaj dwa najczęściej kontrolowane przez kamerzystę parametry: zoom i ostrość, musimy ustawiać pierścieniami na obiektywie co nie jest wygodne /szczególnie płynny zoom/. Oczywiście możemy skorzystać z autofocusa czy innych trybów automatycznych ale w profesjonalnych zastosowaniach kamerzysta stara się mieć sam pełną kontrolę nad parametrami obrazu. Filmując więc klasyczną lustrzanką aby zbliżyć się ergonomią i łatwością obsługi do profesjonalnych kamer należy sporo doinwestować i zaopatrzyć się w wiele dodatkowych akcesoriów takich jak: rigi, folow focusy, statywy, mikrofony, stabilizatory. Oczywiście obecnie pojawia się coraz więcej lustrzanek czy bezlusterkowców przystosowanych do filmowania gdzie producenci starają się znaleźć kompromis pomiędzy budową aparatu a ergonomią i wygodą obsługi dla filmowca. W praktyce różnie się to udaje.

Najważniejsza oczywiście przy filmowaniu jest jakość obrazu. W zasadniczej mierze wiąże się to z możliwościami czułości matrycy ale również z jej wielkością, rozdzielczością, rozpiętością tonalną, zastosowanymi kodekami itd. Trzeba powiedzieć uczciwie, że dzisiaj na tym polu, powszechnie cenione w reportażach kamery w przystępnych cenach /do 20 tys/ ustępują zdecydowanie lustrzankom cyfrowym szczególnie pełnoklatkowym. Także najnowsze bezlusterkowce kilkukrotnie tańsze od kamer oferują bardzo dobrą jakość obrazu. Czułości w produkowanych obecnie aparatach są tak wyśrubowane że często można uzyskiwać z nich dobrej jakości obraz z niezauważalnym szumem właściwie w półmroku. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że lustrzanka będąca w stanie uzyskać mało zaszumiony, ostry obraz przy czułościach iso 6400 /i większych/ przy wsparciu jasnymi obiektywami /przynajmniej F2.8/ zapewni świetną jakość filmu nawet w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych.

Kolejnym atutem przemawiającym za aparatami jest możliwość wymiany obiektywów co wśród popularnych kamer do reporterki weselnej jest raczej rzadkością. Dopasowanie szerokości kadru, przesłony, plastyki daje tutaj nieograniczone wręcz możliwości tworzenia zróżnicowanych a nawet „artystycznych” obrazów video.
Na korzyść kamer świadczy natomiast ich wielkość oraz optyczna stabilizacja obrazu będąca już dawno standardem. Dzięki większym wymiarom łatwiej jest kamerę oprzeć na np. ramieniu lub wykorzystać statyw naramienny. Stabilizacja obrazu pozwala natomiast przy odrobinie wprawy nawet na filmowanie z ręki bez nadmiernych drgań filmu. W przypadku niewielkich gabarytowo lustrzanek filmowanie z ręki raczej nie wchodzi w grę gdyż obraz będzie niestabilny. Chyba że nasz aparat lub obiektyw posiada wbudowaną stabilizację co nie jest wciąż częstym rozwiązaniem.

Podsumowanie

Podsumowując – jeżeli zlecenie będzie wykonywane przez jednego operatora i zależy nam na dość obszernym reportażu to zdecydowanie polecamy kamerę. Daje większą gwarancję dobrego utrwalenia wszystkich ważnych elementów ślubu i wesela bez potrzeby wykorzystania dodatkowych akcesoriów. Z kamery w rękach wprawnego kamerzysty obraz będzie wystarczająco płynny nawet bez dodatkowej stabilizacji.

Jeżeli natomiast jako priorytet przyjmiemy najwyższą możliwą jakość obrazu to zdecydowanie najlepszym wyborem będą tu lustrzanki pełnoklatkowe z odpowiednim w/w osprzętem umożliwiającym precyzyjną obsługę i stabilne ujęcia.

Realizując natomiast zlecenie przez dwóch lub więcej kamerzystów można śmiało wybrać zarówno 2 lustrzanki jak i 2 kamery. W tym przypadku korzystając z lustrzanki śmiało możemy posiłkować się klasycznymi statywami oraz stabilizatorami. Brak mobilności w przypadku korzystania np. z tripodu zrekompensuje drugi kamerzysta.

Z własnego doświadczenia możemy stwierdzić, ze najlepszym rozwiązaniem jest praca 2 kamerzystów przy czym jeden obsługuje kamerę a drugi filmuje pełnoklatkową lustrzanką. W takim układzie operator lustrzanki oprócz filmowania ważnych momentów z innego ujęcia ma za zadanie pozyskiwanie oryginalnych, artystycznych ujęć wykorzystując dodatkowy osprzęt video.

Dodatkowy Osprzęt:

Podstawa to statywy i stabilizatory służące do uzyskania możliwie stabilnych ujęć. Jeżeli zlecenie realizuje jeden operator, to w przypadku korzystania z kamery dobrym rozwiązaniem jest statyw naramienny lub monopod /przy lżejszych kamerach/. Stanowi to kompromis między mobilnością a stabilnością ujęć. Tripod natomiast zdecydowanie ogranicza mobilność i możliwość szybkiej reakcji.

W przypadku wykonywania zlecenia lustrzanką niezbędny będzie zamiennie dobry stabilizator /najlepiej gimbal/ oraz statyw lub monopod. Oczywiście korzystając z większości klasycznych lustrzanek będzie przydatna jak już wspomnieliśmy spora ilość dodatkowych akcesoriów usprawniających obsługę.
Z innych elementów osprzętu video uatrakcyjniających i wzbogacających standardowe ujęcia filmu należy wymienić slider – służący do uzyskania płynnych jazd kamerowych oraz gimbal – zaawansowany system stabilizacji obrazu bardzo usprawniający uzyskanie niezwykle dynamicznych ujęć. Podczas realizacji reportaży czy plenerów weselnych można również wykorzystać małe krany kamerowe a nawet niewielkie drony.